En av de viktigaste trenderna inom SEO de senaste åren

Hej bloggen!

Jag tänkte i detta inlägg kort prata om något som jag bestämt tror är en rankningsfaktor hos Google som fått mycket mer tyngd de senaste åren. Vad är detta då? Jo, CTR i SERP’en!

CTR i SERP’en, vad pratar jag om??

Ok, vi tar det lugnt och fint nu. CTR är en förkortning för click through rate och innebär hur många personer som klickar på en länk. SERP är en förkortning för search engine results page, alltså till exempel första sidan i Google.

Något många inte tänker på är hur attraktiv just deras sida är för en sökare. Google vill presentera så bra resultat som möjligt för användaren, därför tror jag att CTR i SERP är en mycket stor faktor.

Tänk dig att du har en sida som rankar #3 på ett visst sökord. Folk klickar mer på just din sida än de på plats #1 och #2. Detta innebär att folk hellre vill läsa just ditt material. Således kommer Google snart flytta upp dig en eller två placeringar!

Hur förbättrar man detta?

Att förbättra sin CTR i SERP’en handlar främst om att jobba med titel och meta description. Tänk ”click bait”, folk ska bli riktigt lockade av att klicka in sig på just denna sida. Inom vissa nischer kan man ta enkla positioner på detta sätt.

Sätt fart och börja ändra era titlar nu!

Posted by / december 19, 2016
Posted in
SEO